Salomé – Jojanneke Buschgens


In meerdere opzichten verdienstelijk debuut
Volgens de tekst op haar website zit het schrijven Jojanneke Buschgens in het bloed. Als kind schreef ze al verhalen. Ze heeft er haar werk van kunnen maken, ze schrijft onder meer theaterteksten, gedichten en verhalen. In december zag haar debuutroman Salomé het levenslicht, dankzij Godijn Publishing.

In Salomé volgen we het leven van twee vrouwen. Hun paden hebben elkaar wel gekruist, maar daar bleef het ook bij. De ene vrouw is Julia, getrouwd en nog steeds opgezadeld met een trauma. Hun dochtertje Salomé is doodgereden, de dader is doorgereden en diens identiteit heeft men niet kunnen achterhalen. Haar werk heeft zij noodgedwongen moeten inruilen voor een minder belastende baan. Haar huwelijk bevindt zich een diepe crisis.
Britt is de andere vrouw. Zij wil dolgraag moeder worden doch haar partner ziet daar helemaal niets in. Voor haar zit er niets anders op dan de boel te forceren om die wens in vervulling te kunnen laten .

Tijdens een bezoek met haar vriendin aan een expositie is er één kunstwerk dat Julia de adem beneemt. Dat valt de maker op en hij spreekt haar aan. Het is het begin van wat uitgroeit tot een plotselinge, hevige verliefdheid die in bed eindigt. De man dringt niet alleen haar lichaam binnen maar dringt zich gaandeweg ook steeds meer buiten de slaapkamer aan haar op. De ontwikkelingen gaan razendsnel, het loopt gierend uit de hand. Na de spannende climax kruisen de paden van beide dames zich dan eindelijk.

Aan alles kan je merken dat Buschgens eraan gewend is om teksten te schrijven. Salomé is een vlot geschreven verhaal dat qua taalgebruik heel behoorlijk is. De zinnen lopen goed, het leest gemakkelijk en de schakelingen tussen heden en verleden en in perspectief zijn goed gedoseerd en belemmeren nergens het vlotte verloop.
De personages hebben een herkenbare identiteit, zijn goed van elkaar te onderscheiden doch krijgen niet erg veel diepgang. De emoties worden wel goed beschreven, vooral hetgeen Julia moet doorstaan direct na het ongeluk, en ook later, het is heel invoelbaar.

Het valt op dat de toon tamelijk licht is. Ondanks alle dramatiek heb je daardoor constant het gevoel dat het wel weer goed komt. Zelfs in het als spannend bedoelde gedeelte heb je dat gevoel en wordt het daardoor nooit echt zinderend spannend.

Maar Salomé heeft ook te lijden onder hetgeen veel debutanten parten speelt. Te veel in het eerste boek willen vertellen. Het is een boek over verlies en rouwverwerking, de invloed daarvan op het huwelijk, een buitenechtelijke relatie, een man met een verknipte persoonlijkheid die een stalker en uiteindelijk zelfs een ontvoerder blijkt te zijn, een vrouw met een kinderwens, een leerling met een problematische thuissituatie, et cetera. Het is nogal veel voor één boek.
Als dat allemaal ingepast moet worden in net iets meer dan driehonderd pagina’s dan kan het niet anders dan dat het tempo enorm hoog moet zijn. Dat is het dan ook. Vooral tegen het thrillerachtige slotstuk is het lange halen snel thuis en passen de puzzelstukjes wel erg mooi in elkaar.

Salomé is een zeer verdienstelijk debuut. Vlot geschreven, een goedlopend verhaal zonder losse eindjes met een einde dat de één prachtig zal vinden en dat voor de ander net even te mooi is. Hopelijk weet Buschgens in een volgend boek iets meer rust in het verhaal in te bouwen, de gesprekken wat venijniger te maken en aan te scherpen en de toon beter aan te laten sluiten op de ontwikkelingen in het verhaal. Want dat er een volgend boek zal komen lijkt welhaast onvermijdelijk na dit behoorlijk overtuigende debuut.

 

Salomé Boek omslag Salomé
Jojanneke Buschgens
Roman
Godijn Publishing
December 2017
Paperback
326


Twee levens. Twee vrouwen die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben. Beide vrouwen verlangen naar een kind. Britt droomt over het kind dat maar niet wordt verwekt, Julia hunkert naar het kind dat zij verloor. Wanhopig proberen ze het tij te keren. Terwijl Britt besluit het geluk eigenhandig af te dwingen, zoekt Julia troost in de armen van een ongrijpbare minnaar. Hun keuzes voelen, ondanks het schuldige randje, bevrijdend. Totdat duidelijk wordt dat niets is wat het lijkt en terugdraaien geen optie is. Opnieuw moeten beide vrouwen keuzes maken. Of is het te laat?
Salomé: een verhaal over liefde, verlies, verleiding en verwoesting.

Share

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.