Mary Copeland – Robbert Jan Swiers

Vlotte Victoriaanse detective

Robbert Jan Swiers heeft in zijn schrijversloopbaan een breed en gevarieerd oeuvre opgebouwd. Naast het schrijven van kinderboeken en romans is hij ook actief in andere kunstvormen zoals kleinkunst, theater en film. Met Mary Copeland, een bundel van vier Victoriaanse detectives, is hij weer een nieuwe weg ingeslagen.

Vrouwelijke mannetjesputter

De hoofdpersoon is, hoe kan het ook anders met zo’n titel, Mary Copeland. Deze jongedame leeft in een tijd dat vrouwen heel erg goed hun best moesten doen om serieus te worden genomen. De verhalen spelen in het Londen aan het einde van de negentiende eeuw. Maar zij is niet voor een kleintje vervaard en weet van wanten. Als detective weet zij al snel een goede reputatie op te bouwen. Zij is slim, doorziet mensen, weet verbanden te leggen, is een uitnemend schutter en staat ook op lichamelijk vlak haar mannetje.

Als detective is zij betrokken bij het onderzoek naar The ripper murders, Jack the ripper. Zij heeft naam gemaakt en wordt door Scotland Yard ook ingezet bij onderzoek naar andere moordzaken. Het zijn stuk voor stuk nogal gruwelijke zaken, daders die meerdere slachtoffers hebben gemaakt, en vaak nogal gruwelijk te werk zijn gegaan.

Mary weet de zaken telkens op te lossen. Het zijn misdaden die zijn gepleegd door daders die hun inspiratie hebben gevonden in schilderijen uit die tijd. De verhalen zijn dan ook telkens vernoemd naar het schilderij dat de inspiratiebron vormde.

Licht van toon, overeenkomsten in structuur

De vier verhalen hebben telkens min of meer dezelfde opbouw. Mary wordt te hulp geroepen als er weer eens één of meer misdaden is gepleegd. Zij neemt de informele leidende rol in het onderzoek en met behulp van allerlei aanwijzingen, geholpen door de verbanden met schilderijen, weet zij de dader te ontmaskeren. Het einde is meestal niet zachtzinnig. Als het zo uitkomt overleeft de dader het niet.

De toon van de verhalen is nogal licht, wat een vreemd contrast wekt met de nogal gruwelijke aard van de misdaden. De soms paginalange alinea’s lopen achter elkaar door, tussendoor beginnen nieuwe zinnen niet op nieuwe regels. Het zorgt voor goedgevulde bladzijden, die desondanks gelukkig wel goed leesbaar zijn.
De lengte van de verhalen is, als het gaat om het aantal pagina’s, telkens exact gelijk: na achtenzestig pagina’s begint het volgende verhaal.

Begin van een reeks?

De verhalen lezen gemakkelijk. De verteltoon is vlot, het tempo ligt behoorlijk hoog. De sfeer van Londen in die tijd komt goed uit de verf. Het is prima vermaak, hoewel het ook weer geen verhalen zijn die lang zullen beklijven.

 Gezien het nummer 1 op de zijkant van het boek lijkt het erop dat Mary Copeland het begin is van een reeks. Of eventuele volgende delen ook weer zullen zijn gebaseerd op schilderijen is even afwachten, maar het lijkt gezien de ontwikkelingen op het persoonlijke vlak wel voor de hand te liggen dat dezelfde hoofdpersonen zullen terugkeren. Dat is een bemoedigend vooruitzicht.

Mary Copeland
Robbert Jan Swiers
Thriller
Aspekt
Februari 2019
Paperback
279
9789463385053
Share

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.