H17 Regressie naar het gemiddelde

Een bekend principe bij het verkrijgen van nieuwe vaardigheden is dat belonen beter werkt dan bestraffen. Tijdens een instructie kreeg Kahneman een reactie van een militair: soldaten die werden geprezen voor hun goede werk deden dezelfde opdracht een volgende keer minder goed, soldaten die bestraffend werden toegesproken deden het de volgende keer juist beter.

Dit voorbeeld haalt hij aan om het principe van regressie naar het gemiddelde uit te leggen. De uitvoering van een activiteit kan per keer verschillen als, behalve talent, ook geluk een factor is. Neem sport: van een sporter die op een zeer goede dag een bijzonder goede prestatie levert is de kans groot dat hij op een andere dag minder presteert. Het principe werkt andersom ook. Hij geeft als voorbeeld:

  • De golfer die goed presteerde op dag 1, zal waarschijnlijk ook op dag 2 goed spelen, maar minder goed dan op dag 1, omdat hij de ongebruikelijke hoeveelheid geluk die hij op die dag had, niet nogmaals zal hebben
  • De golfer die slecht presteerde op dag 1, zal waarschijnlijk ook op dag 2 minder goed spelen dan gemiddeld, maar wel iets beter dan op dag 1, omdat hij de ongebruikelijke hoeveelheid pech die hij op die dag had, niet nogmaals zal hebben

Correlatie
Correlatie speelt hierbij  een rol. Bij een volkomen correlatie speelt regressie naar het gemiddelde geen rol. Bij elke niet-volkomen correlatie is er sprake van regressie naar het gemiddelde.
Dit valt te illustreren met de volgende opmerking:

“Zeer intelligente vrouwen trouwen over het algemeen met minder intelligente mannen”.

Een uitspraak met een grote statistische kans op juistheid. Toch zijn mensen gauw geneigd om dit in causale termen uit te leggen in plaats van de statistiek te accepteren, bijvoorbeeld door te stellen dat intelligente vrouwen de concurrentie van intelligente mannen zouden willen vermijden, of dat ze een compromis moeten sluiten omdat intelligente mannen niet graag met een intelligente vrouw trouwen.

Ander voorbeeld van hoe misleiden dit kan uitwerken:

“Depressieve kinderen voelen zich beter na energiedrankje”.

Het zou zomaar waar kunnen zijn, maar depressieve kinderen voelen zich na verloop van tijd ook beter door andere activiteiten, zoals het dagelijks aaien van een kat. Bijvoorbeeld reclamemakers en degenen die gezondheidsclaims relateren aan voeding maken gretig gebruik van deze vorm van misleiding.

 

 

Share

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit:
Spring naar toolbar