Nietszeggende reclame #1

Gehoord op de radio: Gebruikers waarderen onze helpdesk met een 9+”.

De eerste indruk: zo, dat klinkt goed, hoge waardering is nooit weg en is vast een indicatie voor de kwaliteit. Tot je er wat langer bij stilstaat. Want wat zegt het nou helemaal?

  • Wie zijn die gebruikers?
    Gaat het om een statistisch verantwoorde steekproef, bijvoorbeeld een a-select gekozen aantal mensen uit een populatie van voldoende omvang? Of zijn het toevallig wat mensen die zijn ingehuurd om een goede waardering te geven? Het zou niet voor het eerst zijn, toch?
  • Hoe zit met andere waarderingen?
    Het zou zomaar kunnen dat er een veel groter aantal mensen is dat de helpdesk met een onvoldoende heeft gewaardeerd. Je weet het niet, maar die personen worden niet genoemd.
  • Hoe zijn die waarderingen tot stand gekomen?
    Specifiek gevraagd aan mensen die goed geholpen zijn om een positieve waardering achter te laten? Ook dat zou niet voor het eerst zijn. Het gebedel om goede kritieken is aan de orde van de dag en waarom zou dit een uitzondering zijn?

Conclusie: het is een volkomen nietszeggende uitspraak, maar het doel lijkt wel te kunnen worden bereikt, want wat in eerste instantie blijft hangen is het positieve beeld. En dat is precies het doel van reclame. Slik de boodschap en denk niet na over wat deze echt inhoudt.

Share

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit:
Spring naar toolbar