Prachtig hoe en waarom verhaal
Peter Drehmanns won in 2015 de Halewijnprijs, een prijs voor relatief onbekende literaire talenten. Helaas lijkt het erop dat het voor hem (nog) niet de doorbraak naar een groter publiek heeft betekend. Dat is spijtig. Zijn verhalen zijn goed opgebouwd, zijn taalgebruik is uitstekend, de boeken zijn makkelijk leesbaar hoewel niet licht van inhoud. Dit geldt ook voor Van de wereld, zijn elfde roman alweer.
Van de wereld begint fascinerend. Zonder zichzelf duidelijk te profileren positioneert de alwetende verteller zich als voormalig collega en soort vriend van de hoofdpersoon Daan Vos. Deze verteller laat weten wat je kunt verwachten. In deze inleiding verklaart hij ook meteen de titel en, en dat is opvallend, laat hij merken hoe moeilijk hij het vindt om in de huid van de hoofdpersoon te kruipen, om zijn eigen olifantshuid te verruilen voor het perzikvel van Daan Vos. Het eventuele bezwaar dat hij met een dergelijke inleiding ook al een deel van de plot weggeeft vangt hij bij voorbaat al op met de openingszin:
“Achteraf kun je misschien zeggen dat je het had moeten zien aankomen”
De voorspelbaarheid van het verhaal doet er weinig toe en doet bepaald geen afbreuk aan Van de wereld. Deze verteller wil vooral laten weten waarom hij dit verhaal heeft willen vertellen. Om te begrijpen, om enigszins te snappen hoe het kon gebeuren.
Daan Vos werkt bij het KID (Kinder Interventie Departement). Hij wordt onder andere geconfronteerd met ontwrichte gezinnen en verwaarlozing en mishandeling van kinderen. Ondanks zijn jonge leeftijd, hij is 29, is hij een rots in de branding.
De sereniteit die hij uitstraalt heeft zijn prijs. In het weekend, later steeds vaker ook op doordeweekse avonden, zoekt en vindt hij compensatie via Tinder en alcoholische uitspattingen, niet zelden ook ander drugsgebruik.
Een onschuldiger tijdverdrijf is het wekelijkse potje tennis. Hij verliest meestal van zijn vaste partner, mede door zijn immer haperende opslag. Op het moment dat hij een keer dreigt te winnen gaat het vreselijk mis. Het incident vertroebelt zijn zicht, letterlijk en figuurlijk. Hij heeft niet de scherpte om te zien dat hij in een fuik terechtkomt waaruit hij niet weet te ontsnappen. Daan betaalt een hoge prijs.
Drehmanns heeft in Van de wereld een prachtig verhaal verteld op een vaak lichte en luchtige toon die de zwaarte van de inhoud maskeert. Het stemt tot nadenken en zonder daarin expliciet te zijn stelt hij heel wat vragen. Kan iemand met zo weinig ervaring wel worden losgelaten op zulke grote problemen? Behoeft hij niet meer begeleiding binnen het team of gaat dat simpelweg niet omdat er geen ruimte voor is? Had niemand in zijn omgeving hem kunnen behoeden voor wat hem overkomt; signalen dat hij het moeilijk heeft met zijn werk zijn er in overvloed. Hoeveel vrijheid of escapisme kun je je in je privéleven permitteren als je het werk van Daan doet, waar is de grens?
Van de wereld moet het niet hebben van de verrassing. In de openingszin wordt de afloop al min of meer weggegeven. Door het zo aan te pakken is de voorspelbaarheid van het verloop geen zwaktebod, eerder een troef. Want het gaat er niet zozeer om wat er met Daan gebeurt, maar vooral hoe en waarom. En dat is prachtig uitgewerkt.
25 januari 2018
Paperback
283
Hoofdpersoon in Drehmanns nieuwste roman is Daan Vos, een zorgeloze jongen van 29 met het hart op de juiste plaats. Als medewerker van het KID (Kinder Interventie Departement) probeert hij de wereld een beetje beter te maken en crisissituaties in gezinnen op te lossen. Hij biedt hulp aan kinderen die in hun veiligheid bedreigd worden, voert intensieve gesprekken met probleemouders en komt herhaaldelijk in heikele situaties terecht. In het weekend laat deze ridder zonder vrees of blaam echter de teugels vieren en gaat hij helemaal los met drugs, drank en overvloedige porties condoomloze seks. Deze twee werelden weet hij keurig gescheiden te houden totdat ze elkaar op dramatische wijze kruisen. Privé en werk raken almaar meer verstrengeld en de helper wordt steeds hulpbehoevender. Zal Daan Vos zichzelf nog weten te redden of gaat hij Ưonherroepelijk naar de verdommenis? 0'Van de wereld' is een actuele roman over goed en kwaad, liefde en bedrog. Er worden prangende kwesties aan de orde gesteld over de betrekkelijkheid van de moraal en de maakbaarheid van de samenleving. In hoeverre is de wereld gebaat bij helden die een onwankelbaar vertrouwen in de intrinsieke goedheid van de mens koesteren? Is het überhaupt nog mogelijk om geen vuile handen te maken?
Ontdek meer van JKleest
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.
Ik had het boek gisteren toevallig in mijn handen. Toch maar even niet, dacht ik. Te veel nog te lezen. Als ik je recensie al gelezen had, was de kans groot geweest dat het boek hier nu lag.
Kan altijd nog, ik vind Drehmanns altijd lezenswaardig.