Hemel boven Londen – Hakan Nesser

Hemel boven Londen Boek omslag Hemel boven Londen
Hakan Nesser
Roman
De Geus
Maart 2015
Paperback
533
Ydelet Westra

 

De zeer vermogende Leonard Vermin heeft nog maar een paar weken te leven. Met zijn partner Maud is hij in Londen voor een afscheidsetentje waarvoor ook Mauds kinderen zijn uitgenodigd. Hoewel het etentje bruut wordt onderbroken, lukt het Leonard uiteindelijk toch zijn testament voor te lezen, en daarmee verrast hij iedereen. Is Leonard wel wie hij zegt te zijn?

Krijgt Goethe weer gelijk!
Het eerste deel van een beroemde uitspraak van Goethe luidt vrij vertaald: in de beperking eerst toont zich de meester.

Hakan Nesser is bekend geworden met zijn steeds beter wordende reeks over inspecteur van Veeteren. Met zijn reeks over Barbarotti heeft hij pas echt laten zien waartoe hij in staat is: psychologisch sterk uitgewerkte thrillers schrijven van meesterlijk niveau.
Enige tijd geleden had hij al aangekondigd dat hij zou stoppen met thrillers schrijven. Hemel boven Londen is zijn eerste roman na die uitspraak, hoewel hij al wel enkele andere romans heeft voltooid.

Leonard Vermin is de hoofdpersoon in Hemel boven Londen. Hij heeft in zijn jonge jaren een periode in Londen gewoond en werd in die periode verliefd op de Tsjecho-Slowaakse spionne Carla. Zij betrekt hem in haar riskante werkzaamheden, totdat de groep spionnen waarvan zij deel uitmaakt wordt opgerold. Zij weet te ontkomen en vlucht terug naar haar geboorteland, Leonard blijft achter.
Enige tijd later weet hij via-via een tijdelijk visum te bemachtigen voor een verblijf van een maand in Praag, die hij vooral met Carla doorbrengt. Hun liefde is onmogelijk: Carla kan door haar verleden het land niet uit, Leonard wil niet het vrije westerse leven inruilen voor de onvrije Oosteuropese maatschappij. Deze maand blijft echter niet zonder gevolgen.

Enkele decennia verder:Leonard is behoorlijk vermogend geworden en is inmiddels getrouwd met Maud, een vrouw die in haar vorige huwelijk psychisch behoorlijk is beschadigd. Het is een liefdeloos huwelijk, het intiemste gevoel dat zij voor elkaar kunnen opbrengen is mededogen. Hijzelf is geëvolueerd in een wrokkig mens, door het leven getekend, vol spijt over de onmogelijke liefde en de gemaakte keuzes.
Leonard is ongeneeslijk ziek. In het zicht van zijn overlijden dat hij zelf regisseert organiseert hij een afscheidsdiner voor een select gezelschap bestaande uit Maud, haar twee kinderen, een tweeling waar psychisch ook van alles aan mankeert, Milos, een voor de anderen onbekende persoon, en Prendergast, zijn advocaat die zijn testament heeft opgesteld.
Het is zijn bedoeling om tijdens dat diner zijn testament bekend te maken en vervolgens uit het leven te stappen.

Hemel boven Londen wordt vanuit verschillende personen verteld en speelt zich af in verschillende perioden. Het leest daardoor niet erg gemakkelijk weg, het vergt wel wat van de lezer. De verschillende verhaallijnen komen uiteindelijk wel heel mooi bij elkaar en resulteren in een helaas niet erg verrassende climax.

Nesser is in staat om heel beeldend te schrijven, construeert prachtige zinnen en treffende beeldspraken, hij is ook in staat om met een zin een karakter te schetsen. Doch ook: in dit boek heeft hij soms wel erg veel woorden nodig en lijkt het soms meer op een uit de hand gelopen oefening in mooischrijverij.
In dit boek gebruikt hij ook elementen die hij niet eerder heeft gebruikt, zoals een protagonist en en experimenteert hij met stijlvormen. Ook verstopt hij verwijzingen naar andere werken zoals de Van Veeteren thriller Carambole, de Smiley boeken van John le Carre waarin de Oosteuropese spion Karla vaak voorkomt, en het filosofische werk van Schopenhauer – De wereld als wil en voorstelling, dat als boek een belangrijke rol speelt maar waarmee ook het verhaal enige verwantschap heeft.

Hemel boven Londen is een mooi boek waarin veel te genieten valt. Toch ben ik niet onverdeeld positief: Nesser heeft teveel willen doen in dit boek en teveel willen laten zien wat hij kan en beheerst.
In de Barbarotti reeks beperkte hij zich tot prachtige thrillers met veel psychologische diepgang en mooie sfeertekeningen. Hiermee heeft hij een meesterlijk niveau bereikt.
In Hemel boven Londen heeft hij alle remmen losgegooid en zich geen beperkingen opgelegd. Hierdoor krijgt Goethe helaas weer eens gelijk met de eerder aangehaalde uitspraak. Hemel boven Londen is hierdoor helaas niet meesterlijk. Wel goed, heel goed.

Share

Geef een reactie