De zaak Torfs – Jo Claes

De zaak Torfs Boek omslag De zaak Torfs
Thomas Berg
Jo Claes
Thriller
Houtekiet
24 mei 2008
E-boek
367


De Leuvense kunstexpert Pieter Torfs wordt benaderd door een bloedmooie vrouw, Christina Jonckheere. Zij wil Torfs inhuren voor een expertise op een onbekend werk van de laatmiddeleeuwse schilder Martin Schongauer.
Torfs, die een passionele maar bizarre verhouding heeft met zijn assistente, vermoedt dat er iets niet pluis is met het schilderij. Toch aanvaardt hij de opdracht als blijkt dat Christina Jonckheere in meer geïnteresseerd is dan in een louter zakelijke relatie.
Na een degelijk wetenschappelijk onderzoek schrijft Torfs een echtheidscertificaat uit en wordt het werk voor een fortuin verkocht. Twee weken later bengelt hij aan een koord in zijn huis. Zelfmoord op het eerste gezicht.
Hoofdinspecteur Thomas Berg bijt zich vast in het onderzoek en ontdekt dat er van zelfmoord geen sprake is. Als enkele dagen later een tweede slachtoffer valt, zit de anders zo rustige universiteitsstad plots opgezadeld met een dubbele moord.


Alles klopt in kunstzinnig misdaaddebuut

Jo Claes was al ruim voorbij de vijftig voordat hij zijn eerste misdaadroman schreef, De zaak Torfs. Hij had al heel wat goed verkopende andersoortige boeken uitgebracht zoals over mythologie en iconografie. Daarnaast doceert hij in het voortgezet onderwijs. Ervaring genoeg, flink veel bagage en dat geeft hem blijkbaar voldoende rust en vertrouwen om een degelijk, sereen, evenwichtig en intelligent misdaadverhaal te produceren.

De kunstwereld wordt opgeschrikt door de dood van Pieter Torfs, een gereputeerd restaurateur van schilderijen. Het heeft aanvankelijk de schijn van zelfmoord. Als kort daarna zijn jonge vrouwelijke collega-restaurateur wordt vermoord komt diens dood alsnog in een ander daglicht te staan. Bij nader inzien blijkt ook Torfs te zijn vermoord.

De nieuwkomer in het Leuvense politiekorps, Thomas Berg, wordt op de zaak gezet. Alle signalen wijzen erop dat een schilderij, een onbekend werk van een fameuze schilder, een belangrijke rol speelt. Torfs heeft het uitgebreid onderzocht en voor echt verklaard, doch twee weken voor diens dood, tijdens de vernissage van een groots aangekondigde tentoonstelling, bleek het toch om een vervalsing te gaan. Een rampzalige vergissing.

Berg heeft niet lang nodig om het aantal potentiële verdachten tot een handvol te reduceren. Maar er ontbreekt een essentieel puzzelstukje, zonder dat komt hij geen stap dichter bij de oplossing. De tijd dringt, de zaak schreeuwt om een oplossing ook al zijn de middelen beperkt. Thomas Berg laat zich niet van de wijs brengen en gaat op zijn geheel eigen wijze richting de ontknoping.

De zaak Torfs is een voorbeeldige misdaadroman. Een kalm begin waarin slachtoffers en mogelijke daders rustig worden geïntroduceerd. De omgeving, het kunstwereldje, wordt uitgebreid belicht, mogelijke motieven komen aan de orde, personages worden met ogenschijnlijk eenvoudige middelen als zeer herkenbare types neergezet.

Het taalgebruik van Jo Claes is uitermate goed verzorgd. De toon is heel rustig en evenwichtig. De gebeurtenissen zijn dat niet, die zijn heftig. Het boek blijft daardoor mooi in balans, terwijl er tegelijk altijd voldoende spanning in het verhaal aanwezig blijft. Tussen de bedrijven doe je heel wat kennis op over schilderkunst.

Over de plot niets dan complimenten. Intelligente opzet, geloofwaardige motieven en afgewerkt zonder losse eindjes.
Er is ruimschoots aandacht voor de persoonlijke beslommeringen van de hoofdpersoon, zonder dat Claes het overdrijft. Niet teveel, niet te weinig, precies voldoende om Thomas Berg te leren kennen en hem op waarde te schatten.

De zaak Torfs is een zeer geslaagd debuut van Jo Claes als misdaadschrijver. Zelfverzekerd, zonder rare fratsen en met een weinig bijzondere en daardoor des te opvallender hoofdpersoon. Een eigenzinnige speurder met interessante trekjes, die als (bijna) middelbare man nog steeds onzeker is in de liefde maar als speurder geen twijfels kent.

Deze reeks rond Thomas Berg kent inmiddels meer dan tien delen. Voor het zevende deel, De mythe van Methusalem, kreeg Jo Claes de Gouden Strop. Dat belooft!

 

Share

Geef een reactie