De doden hebben geen verhaal – Gard Sveen

De doden hebben geen verhaal Boek omslag De doden hebben geen verhaal
Gard Sveen
Roman
Bruna
7 april 2015
Paperback
480
Kim Snoeijing

 

Enkele weken nadat er in het bosrijke gebied rond Nordmarka oude botresten werden gevonden, vermoedelijk uit de Tweede Wereldoorlog, wordt oud-verzetsman Carl Oscar Krogh dood aangetroffen in zijn huis.
De Oslose inspecteur Tommy Bergmann en zijn team onderzoeken het verband tussen beide zaken. Ze ontdekken dat Krogh tijdens de oorlog de rechterhand was van de legendarische verzetsstrijder Kaj Holt. Hij was tevens een van de laatste personen die probeerde de toedracht van Holts mysterieuze dood in 1945 te achterhalen.
Alle historische documentatie is echter spoorloos verdwenen, en in het web van leugens en bedrog waarin Bergmann belandt, ontdekt hij dat liefde en verraad hand in hand gaan.


Sterk debuut

Scandinavië heeft er een gewoonte van gemaakt om telkens weer nieuwe topauteurs te presenteren. Gard Sveen is er een goed voorbeeld van. Met zijn debuut De doden hebben geen verhaal won hij in Scandinavië enkele prijzen en dat terwijl de concurrentie niet misselijk is.

De doden hebben geen verhaal is een klassieke mix van twee verhaallijnen waarin twee tijdvakken door elkaar lopen. Vaak is het een technische truc om het verhaal wat meer diepte en perspectief te geven, doch in dit geval is de combinatie erg goed geslaagd en doet het nergens kunstmatig aan.
De verhaallijn uit het verleden, ten tijde van de tweede wereldoorlog, is wel prominenter, interessanter en veel aangrijpender dan die in het recente verleden, dat zich afspeelt in 2003.

In de oorlogsjaren is ook Noorwegen bezet door de nazi’s. Een spionagecel vanuit Engeland, met daarin een prominente rol voor Agnes Gerner, krijgt de opdracht informatie in te winnen over de Duitse bezetter. Agnes Gerner slaagt erin om door te dringen tot de hoogste industriële kringen van Noorwegen. De informatie die zij weet te verkrijgen is cruciaal, haar rol wordt steeds belangrijker. Doch naarmate haar rol in belang toeneemt wordt de interesse in haar persoon ook steeds groter. Zij krijgt steeds meer belangstelling van de nazitop, die argwanend zijn over haar positie en zij tonen toenemende belangstelling in haar doen en laten.
Maar dat niet alleen: haar liefdesleven is gecompliceerd. Haar relatie met de Noorse topindustrieel is vooral functioneel, haar hart behoort aan een ander, de persoon met wie zij als spionne contact heeft. Zij weet ongewild ook de interesse te wekken van een Duitser, die erg van haar gecharmeerd is.

Het kan niet anders dan dat deze complexe situatie tot problemen leidt. Er vallen slachtoffers. De lichamelijke overschotten worden in 2003 gevonden. Kort na deze vondst wordt een gruwelijke moord gepleegd op de oude Carl Oscar Krogh.
Rechercheur Tommy Bergman wordt op de zaak gezet. Hij vindt aanwijzingen dat er een verband zou bestand tussen de vondst van de lichamen en de moord op de oude man. Het resulteert in een intrigerende speurtocht waarin het Tommy Bergman steeds meer duidelijk wordt dat de moord in 2003 alleen maar kan worden opgelost door diep in het verleden te duiken.

Gard Sveen heeft met Tommy Bergman een boeiende hoofdpersoon geïntroduceerd. Een tamelijk onsympathieke persoon met nare trekjes, maar wel een intelligent en volhardend speurder.
Het taalgebruik van Sveen is mooi, hij is goed in het maken van pakkende sfeerbeelden, zoals van Berlijn dat een kleine rol heeft in het verhaal. De personages zijn goed uitgewerkt, zij komen over als mensen van vlees en bloed, echte mensen met hun zwakke en sterke kanten.

Is er dan geen minpunt? Toch wel. Het duurt vrij lang voordat het verhaal echt op gang is, met name door de veelheid aan personages die aan het begin worden geïntroduceerd. Sommige passages hadden wel wat bondiger gekund, af en toe verslapt de spanningsboog.

Maar al met al kan rustig worden geconcludeerd dat Scandinavië weer een sterke auteur heeft voortgebracht, weer een die het volgen waard is.

Share

Geef een reactie